Sykkelstativer og tyverisikkerhet

Tall og fakta om sykkeltyverier

Sikkerhetskrav

  1. Både sykkelramme og minst ett hjul må kunne låses fast i stativet.
  2. Stativet må være så robust at sykkeltyven velger å angripe sykkellåsen og ikke stativet.
  3. Stativet må monteres (helst støpes fast) slik at det ikke er mulig å heise stativet opp med kranbil.

Andre momenter

  1. Stativet bør være brukervennlig. Det skal ikke være en gåte hvordan man skal plassere sykkelen.
  2. Stativet bør ha et utseende som ikke skjemmer de øvrige omgivelsene.
  3. Stativet bør være konstruert slik at syklene ikke sperrer for hverandre.
  4. Med tanke på vedlikehold og holdbarhet bør stativet være rustbeskyttet og utformet slik at det er enkelt å renholde og måke snø i området rundt og inntil stativet.

Stativer AISSM anbefaler

Publicus Offroad - Ørsta Stålindustri AS

Publicus Offroad (bilde) er et svært mye brukt sykkelstativ som kan møbleres og organiseres på mange måter. Sykkelen står stødig i dette stativet. Det er utformet slik at både ramme og hjul kan låses fast. Stativet kan ikke kuttes med boltekutter, og angrep med baufil er så tidkrevende at de færreste tyver vil velge dette. Stativet kan støpes fast i bakken. Ved riktig plassering av sykkel og lås oppnår man svært høy tyverisikkerhet. AISSM anser dette stativet for å være det beste.

Sinus - Vestre Reime

Sinus (bilde) er et meget anvendelig og estetisk tiltalende sykkelstativ. Det er forholdsvis enkelt å bruke og lett å vedlikeholde. Det er utformet slik at både ramme og minst ett hjul kan låses fast i stativet. Syklene står imidlertid noe ustødig, og enkelte kan fristes til å låse sykkelen langs stativet og ikke på tvers. Stativet kan ikke kuttes med boltekutter, og angrep med baufil er tidkrevende. Stativet kan støpes fast i bakken. Siden flere sykler låses i samme stativ, vil angrep på stativet frigjøre flere sykler. Sinus gjør dessuten låsen mer tilgjengelig for angrep med tyveriverktøy enn Publicus. AISSM kan likevel anbefale dette stativet.

Cyklos alpha2 - Cyklos AB

Cyklos alpha2 (bilde) er et interessant sykkelstativ. Stativet gir meget god støtte til sykkelen, og det er plass til to sykler i ett stativ. Stativet er populært i Sverige, men er hittil lite brukt i Norge. Dette stativet er det eneste som er utformet slik at sykkelen kan låses fast ved hjelp av sykkelens rammelås ved at en kjetting tres inn på rammelåsens låsepinne. Kjettingen kan også tres inn på andre typer låser med mindre låsen er for tykk. Stativet representerer økt sikkerhet for sykler uten ekstralås og for sykler med ekstralås som er svakere enn rammelåsen. AISSM har lenge vært skeptisk til dette stativet fordi en rammelås er en relativt svak lås. Mange sykkeleiere bruker imdlertid vaierlås som tilleggslås til rammelåsen, og en vaierlås er enda svakere. Stativet representerer derfor økt sikkerhet for et mange syklister. AISSM kan derfor anbefale Cyklos alpha2 i områder som er mindre utsatte for tyveri.

Cyklos Beta - Cyklos AB

Produsenten omtaler dette sykkelstativet (bilde) som "Fremtidens Sykkelstativ". I likhet med Cyklos alfa2 har stativet en kjetting som kan tres inn på sykkelens rammelås (bilde), men stativet er også utformet slik at sykkelen kan låses fast i stativet uten bruk av kjettingen (bilde). En egen holder på stativet gjør at sykkelen står meget stødig. Det er plass til to sykler i hvert stativ.

For sykler uten rammelås er det enkelt å låse ramme og bakhjul fast til stativet mens man kan bruke en ekstra lås for å sikre forhjulet i sykkelrammen. For sykler med rammelås, bruker man kjettingen og rammelåsen til låse bakhjul og ramme til stativet mens ekstralåsen kun sikrer forhjulet. Dersom man har en ekstralås som er sikrere enn rammelåsen, og ønsker å bruke ekstralåsen til å låse forhjul og ramme fast til sykkelstativet, er det ikke mulig å bruke holderen på stativet. Det er likevel ikke noe problem å låse sykkelen fast, men sykkelen står ikke lenger fullt så stødig. Sikkerhetsmessig er dette stativet fullt på høyde med Publicus Offroad. Stativet er meget fleksibelt da sykkelen kan låses fast uansett om du har rammelås eller ikke. Stativet anbefales av AISSM.

Andre stativer

CITY Sykkelpåle - Vestre Reime

CITY Sykkelpåle (bilde) er et solid stativ av seigjern. Det kan støpes fast i bakken og tilfredsstiller i utgangspunktet krav til sikkerhet. Dersom syklisten velger å låse sykkelen til ringen, er det vanskelig å sikre både ramme og hjul. Skal både ramme og ett av hjulene sikres må du låse til stammen på pålen. Stativet utnytter plassen dårlig, og gir sykkelen dårlig støtte.

Sykkel-Pullert urban - Vestre Reime

Sykkel-Pullert urban (bilde) er en variant av pålestativ som har fått en bedre design enn CITY Sykkelpåle. Det tilfredsstiller alle krav til sikkerhet og gjør det enkelt å låse både ramme og ett hjul fast. Stativet utnytter plassen dårlig, og gir sykkelen dårlig støtte.

Loppa-stativet - Rosings Industrier

Loppa-stativet (bilde) er et stativ som gir gode låsemuligheter og god støtte til sykkelen. Stativet er imidlertid utformet slik at det kan være vanskelig å plassere sykkelen riktig. Stativet står på en skinne som skrus fast i bakken. Stativet kan ikke kuttes med boltekutter, og angrep med baufil er tidkrevende. Stativet er plasskrevende.

Bike Park 2000 - FagSikring

Bike Park 2000 (bilde) er et stativ med låsebøyle på selve stativet. Modell 2001 er utstyrt med dobbel myntlås. Modell 2002 har dobbel sylinderlås. Stativet er utviklet i samarbeid med det svenske politiets forebyggende kriminalvern og forsikringsselskapene. Gir god støtte for sykkelen, men ingen sikring av hjul. Ideen bak et slikt stativ er god. I praksis fungerer det dårlig. Nøkler kommer bort, og vedlikehold er kostbart.

P-bike - Cyklos AB

P-bike (bilde) er en annen variant av sykkelstativ med lås. Rammen låses fast i stativet ved hjelp av en egen låssylinder som eieren må kjøpe for å kunne benytte stativet. Stativet gir sykkelen god støtte, men ingen sikring av hjul. Igjen er ideen god, men stativet fungerer dårlig i praksis. Svært få syklister er interessert i å kjøpe en låssylinder som bare kan brukes på en type stativ. De som velger å kjøpe en slik sylinder blir fristet til å la låssylinderen stå i stativet slik at stativet ikke kan benyttes av andre.

Stativer AISSM fraråder

Cyclus - Ørsta Stålindustri AS

Cyclus (bilde) er et stativ hvor det er relativt vanskelig å låse både ramme og hjul fast i stativet. Ifølge reklamen skal forhjulet plasseres i en dobbel trådspalte og rammen låses fast i tverrbjelken (bilde). Det er imidlertid mange syklister som låser sykkelen i den doble trådspalten som består av 13 mm seigjern som enkelt kan kappes med boltekutter. Utformingen gjør også at enkelte syklister bare låser forhjulet, og da forsvinner resten av sykkelen. AISSM vil fraråde innkjøp av dette stativet.

Trådstativer

Trådstativer (bl.a Parcus - Ørsta Stålindustri AS (bilde), Type 24-25 - Veksø Norge, Hags 199 364 - Claussen & Heyerdahl) er en ganske stor gruppe av klassiske og rimelige sykkelstativ. Vanlig bruk er å sette forhjulet i stativet. Dette gjør at sykkelen enten må låses til seg selv eller at bare forhjulet låses fast i stativet. Dersom sykkelen er låst til seg selv, er den lett å bære med seg. Dersom bare forhjulet låses, kan resten av sykkelen frigjøres og kobles sammen med et ulåst forhjul fra en annen sykkel. Tyven får på denne måten en komplett ulåst sykkel uten bruk av verktøy da mange offroadsykler har hurtigkoblere. Det er mulig å sikre både ramme og ett hjul ved å plassere bakhjulet i stativet og låse gjennom nedre del av bakgaffel, men dette krever en lang og fleksibel lås. Stativet gir ikke støtte til sykkelramme. Hovedproblemet med trådjernstativene er at 13 mm seigjern er som smør for en boltekutter. Det tar heller ikke lang tid å kappe stativet ved hjelp av baufil. AISSM vil sterkt fraråde bruk av denne typen stativer.

Plassering av sykkelparkeringsplass

Sykkelstativer bør plasseres i umiddelbar nærhet av gangvei som fører frem til hver enkelt inngang. I motsetning til bilister som aksepterer at de må gå et stykke fra bilen til inngangen, ønsker syklister så kort vei som mulig. Dersom bruk av sykkelparkeringsplass medfører omvei, vil mange syklister velge å plassere sykkelen rett utenfor inngangen i stedet for å benytte sykkelstativene.

Sykkelparkeringsplassen bør være lett synlig og beferdet. Dersom det hele tiden går mennesker forbi, har ikke sykkeltyven arbeidsro. God belysning er viktig, og det er mulig å kombinere strømsparing med økt tyverisikkerhet ved å ha lys som slår seg på når det kommer mennesker.

Overbygde sykkelparkeringsplasser (bilde) gir syklene le for vær og vind, og reduserer behovet for snøbrøyting. Syklisten slipper å måtte sette seg på en våt sykkel etter en regnbyge tidligere på dagen. Dette er behagelig for syklisten, og flere vil velge sykkel som transportløsning. Det blir dessuten mindre behov for brøyting om vinteren.

Tall og fakta om sykkeltyverier

Tilbake til AISSM.


Last modified: Sun Apr 16 09:12:19 MET DST 1998