Låsing av sykkel med rammelås

Falken Sykkelregister

Hvordan låse en sykkel med rammelås

  1. Lås alltid bakhjulet med rammelåsen (bilde).
  2. Bruk ekstra lås for å låse sykkelramme og forhjul til en stolpe, sykkelstativ e.l. (bilde)
  3. Parker sykkelen på steder der mange mennesker ferdes.
  4. Ikke sett fra deg sykkelen på samme sted hver dag.
  5. Ikke la sykkelen stå ute om natten.
  6. Ta med deg sykkelsetet.

Kommentarer

Mange DBS-sykler og en del andre sykler leveres med en lås som er fastmontert på bakgaffelen slik at bakhjulet kan låses. En rammelås er ikke en spesielt sikker lås. Den kan kappes med boltekutter (bilde), bores opp med drill, og hele låsen kan sages av rammen ved hjelp av baufil. Den er likevel bedre enn sitt rykte. Den er FG-godkjent, og når sykkelen er utstyrt med en slik lås, er det dumt å ikke bruke den. Hovedproblemet er at det ikke er mulig å låse sykkelen fast ved hjelp av en rammelås. Det finnes riktignok en vaier som kan tres innpå rammelåsen (bilde), men det er bedre å kjøpe en ekstra lås for å kunne sikre ramme og forhjul til en solid gjenstand.

Hvilken lås bør jeg ha i tillegg til rammelåsen?

FG-godkjente bøylelåser (bilde) er sammen med FG-godkjente kjettinglåser (bilde) de sikreste sykkellåsene. Begge disse låstypene motstår angrep med boltekutter. Problemet med bøylelåser er at de er lite fleksible. Det er vanskelig å låse både ramme og forhjul fast til en solid gjenstand ved hjelp av en bøylelås. FG-godkjente kjettinglåser er bra, men tunge og dyre. Det er derfor svært få syklister som velger kjettinglås. Har du en billig sykkel (inntil kr 3.000,-) holder det med en lang vaierlås (spirallås, bilde). Har du en sykkel i mellomklassen (kr 3-5.000,-) bør du velge en slangelås (bilde). Både vaierlåser og slangelåser som ikke er FG-godkjent er imidlertid enkle å kappe med boltekutter. Har du en dyrere sykkel, bør du derfor velge en FG-godkjent slangelås. Den eneste slangelåsen som er FG-godkjent er ABUS Steel-O-Flex Granit (bilde).

Falken Sykkelregister

Tilbake til AISSM.


Last modified: Mon Jul 27 13:16:22 MET DST 1998