Dårlig låsing av sykkel

Forskrift for sykler

Innledning

Dessverre er det mange tankeløse syklister som låser sykkelen sin på en måte som gjør sykkelen så godt som ulåst. Her følger noen skrekkeksempler på hvordan en sykkel ikke bør låses. Du har kanskje gjort noen av feilene selv, og vi håper du begynner å tenke mer strategisk hver gang du låser sykkelen din heretter.

Ikke låse sykkelen fast til noe

Alle vet at sykler som ikke er låst fast til noe (bilde) er lette å slenge inn i en varebil. Det finnes imidlertid mange varianter. Selv to sykler som er låst fast til hverandre er enkle å slenge inn i en varebil. Andre tyver flytter sykkelen 20-30 meter og bak et hushjørne. Eieren tror at sykkelen er stjålet, og har sjelden fantasi nok til å lete i nærområdet. Senere på kvelden kan tyven hente sykkelen med en bil, eller ta med seg det verktøyet han trenger for å kappe låsen i ro og mak, og deretter sykle hjem.

En morgenfugl som luftet hunden sin i et villaområde i Asker ved 5-tiden en fin sommerdag, la merke til at alle syklene var plassert helt nede ved veien. Han syntes det var rart, for folk i det området pleide å la syklene stå i car-porten eller på gårdsplassen. Dessverre gjorde han ikke noe med denne undringen sin, og et par timer senere var alle syklene borte. Dette var et organisert tyveri. Sannsynligvis hadde et par mann flyttet ut alle syklene ved å liste seg stille inn i hage etter hage, og når alt var klart, hentet de varebilen og lastet syklene inn like effektivt som kommunen henter søppel. Oslo Politikammer klarte faktisk å avsløre denne banden som drev så organisert at varebilen de hadde brukt var oppført på "firmaet". De hadde et godt utbygd distribusjonsapparat for salg av stjålne sykler. Denne gjengen satset ikke på spesielt dyre sykler. De tok alle sykler som ikke var låst fast i noe, og med stort volum, fikk de også en pen omsetning inntil det ble tatt av politiet. Syklene i Asker var imidlertid sporløst forsvunnet.

Låsen rundt setepinnen og fast til noe

Dette har AISSM sett eksempler på i Tromsø. Det høres helt sprøtt ut, men finnes tydeligvis tankeløse syklister som plasser låsen rundt setepinnen og fast i en stolpe. Ved et enkelt håndgrep kan man løsne setet, frigjøre sykkelen, sette setet på plass, og igjen har man en komplett ulåst sykkel klar til bruk. Dersom setepinnen ikke er festet med hurtigkobler, trenger man en skiftenøkkel og 10 sekunder ekstra.

Sykkel låst i forhjul og fast til noe

En sykkel som er låst gjennom forhjul og fast til noe uten at rammen er sikret (bilde) er typisk dårlig låst. De fleste offroadsykler har hurtigkobler på forhjulet, og siden det er mange som ikke låser sykkelen sin med to låser, kan tyven nappe et forhjul fra en annen sykkel, frigjøre din sykkel fra det låste forhjulet, og vips har han en komplett ulåst sykkel. Denne operasjonen tar totalt 30 sekunder. Har sykkelen hjulmuttere, trenger tyven en skiftenøkkel og 20 sekunder ekstra. Slike tyverier skjer faktisk ganske ofte fordi folk er sløve når det gjelder å låse på en skikkelig måte, og ved å se på sykkelstativer rundt omkring, vil du helt sikkert legge merke til noen enslige låste hjul (bilde).

Espen (9 år) i Oslo hadde fått en Diamant Extreme offroadsykkel med 24 gir til fødselsdagen sin. Han hadde lært av faren sin at han alltid skulle låse sykkelen gjennom rammen, hjulet og fast til noe. En dag Espen skulle parkere sykkelen sin, var det et dumt sykkelstativ (bilde) som var utformet slik at hvis han satt forhjulet i stativet, så fikk han ikke låst rammen. Han hadde derfor valget mellom å låse et hjul til rammen eller forhjulet til sykkelstativet. Espen tenkte at det var bedre å låse sykkelen fast til noe enn å sikre rammen, og gjorde så. Han låste forhjulet til sykkelstativet. Dette var imidlertid en uheldig avgjørelse. Da han kom tilbake var låsen like hel. Forhjulet stod pent parkert i sykkelstativet, men resten av sykkelen var blitt erstattet av et gammelt vrak.

Sannsynligvis var det en uærlig syklist som synes det var på tide å oppgradere sykkelen sin. Ved å frigjøre sykkelen til Espen fra forhjulet, ta av forhjulet på sin egen sykkel, og koble det gamle forhjulet på sykkelen til Espen, fikk han en komplett ulåst sykkel. Man kan selvfølgelig spørre seg hvorfor han koblet sin egen sykkel på det låste hjulet i sykkelstativet, men forklaringen er enkel. Han kom syklende til sykkelstativet, han gjorde noe med sykkelen "sin". Han kom syklende fra sykkelstativet. Ingen legger merke til at han faktisk har stjålet en sykkel.

Noen sykkelstativ er utformet helt håpløst med tanke på å skulle sikre både ramme og hjul, men Espen ville klart det ved å plassere bakhjulet i sykkelstativet, og låse bakgaffelen og bakhjulet fast til stativet.

Låse sykkelen i et trådstativ

Sykkelstativet Espen hadde låst sykkelen fast i var et såkalt trådjernstativ. Slike trådjernstativ (bilde) med tråder av 13 mm seigjern er imidlertid enkle å kappe med boltekutter. I gamle dager var de fleste sykkelstativer av denne typen, men det finnes fremdeles en del stativer i dag som er altfor svake.

Arild M. Jonassen, journalist i Aftenposten, fikk frastjålet sin sykkel mens han satt i et møte med AISSM. Han hadde låst sykkelen sin fast i et trådjernstativ på perrongen til Drammen jernbanestasjon. Han hadde en lås som tåler boltekutter, men det gjorde ikke stativet. Hvis han hadde låst sykkelen gjennom ramme, bakhjul og fast i stolpen (bilde), og ikke i trådene på sykkelstativet, ville han sannsynligvis hatt sykkelen fremdeles. Medlemmer fra AISSM hadde dagen etter en befaring på åstedet. Vi kunne se skade på flere av trådjernstativene, og anslo at minst fem sykler var blitt stjålet ved å kappe sykkelstativet. I et møte med stasjonssjefen i Drammen påpekte vi problemet, og han lovte å kjøpe inn sikrere stativer. Disse ble montert et par måneder senere. De nye stativene er av typen Publicus Offroad (bilde) som støpes fast i bakken.

Låse sykkelen til et løst sykkelstativ

Fremdeles finnes det sykkelstativer som ikke er støpt fast i bakken. Det er imidlertid naivt å tro at jo flere sykler som står i samme stativ, desto mindre er sjansen for at hele sykkelstativet stjeles. Avdelingssjef Erland Jensen på Sentrum politistasjon fortalte at politiet i Oslo tok noen tyver på fersk gjerning mens de var i ferd med å lempe hele sykkelstativer med 8-10 sykler på lasteplanet. De fleste tyvene kommer seg imidlertid unna. Jo flere sykler som er låst i samme stativ, desto flere sykler får tyvene med seg samtidig.

Låse sykkel til trafikkskilt

Dette er en vanlig feil. Så lenge både ramme og bakhjul er låst fast er ikke dette et stort problem, men hvis bare rammen er låst fast er sykkelen tilnærmet ulåst. De fleste trafikkskilt er festet med en skrue i bunnen og et par skruer i toppen av stangen. Ved hjelp av en liten skiftenøkkel kan du løfte opp skiltet, eller løfte sykkelen over stolpen. En skrue er ingen lås.

Bare låse rammen fast til noe

Berit (20 år) hadde en Scott offroad med XTR-utstyr til en verdi av kr 15.000,-. Hun visste at dette var så dyr sykkel at hun burde investere i en skikkelig lås, og det hadde hun gjort. Hun kjøpte en Squire XL kjettinglås. Dessverre hadde ikke forhandleren klart å få henne til å forstå at både ramme og bakhjul måtte låses fast til noe skikkelig solid, og at hun burde ha en ekstra lås til forhjulet. Det var en dag hun hadde låst sykkelen bare gjennom rammen og fast til en telefonstolpe på Bekkestua i Bærum. Som de fleste skjønner, var det stor fare for at begge hjul ville være borte når hun kom tilbake, men i dette tilfelle var hele sykkelen stjålet. Låsen var like hel, og stolpen var like hel. Forklaringen er at tyvene hadde kappet rammen. Dette høres dramatisk ut, men de som virkelig satser på kvalitet, importerer en ramme fra utlandet, og bygger den opp med utstyr selv. Hvis de har brukt alle pengene sine på rammen, og er uærlige nok, stjeler de seg en sykkel med tanke på delene. I slike tilfeller spiller det ingen rolle om rammen blir ødelagt. Det tar bare 10-15 sekunder å kappe en ramme med baufil. Moralen er at man skal låse både ramme og hjul fast i noe. Det er ganske grisete å skulle sage med en baufil gjennom felg, dekk og slange, og i tillegg til å ødelegge rammen, ødelegger man et hjul man har bruk for. Selv med bøylelås er det som regel mulig å låse både sykkelrammen og bakhjulets felg i låsens hulrom og deretter fast i en stolpe, sykkelstativ o.l. ved å tre bøylen litt på skrå gjennom bakgaffelen. Jo mer av sykkelen som er sikret inne i låsen, desto vanskeligere er det å kappe sykkelen, og jo mer hullet i en bøylelås er fylt opp, desto vanskeligere er det å plassere en jekk for å sprenge låsen.

Dyr sykkel låst til ramme på billig sykkel

Asbjørn (24 år) og Arne (23 år) skulle på kino i Oslo. Asbjørn låste sykkelen sin fast i en stolpe, og Arne låste sykkelen sin fast i rammen på Asbjørn sin sykkel. Da de kom tilbake var Arnes sykkel stjålet, og rammen på Asbjørns sykkel var kappet. De hadde gjort to feil. For det første hadde ikke Arne låst slik at både ramme og hjul var sikret. Dette gjorde at tyven bare kunne sykle av gårde når han hadde kappet rammen til Asbjørn. For det andre så hadde de prioritert feil når de låste syklene. Arne hadde nemlig den dyreste sykkelen, og denne burde stått innerst.

Låse sykkel til et plankegjerde

Sofia (24 år) har en grei damesykkel. Den er ikke så dyr, men hun er glad i den. Hun bor i Tromsø og pleide å låse rammen fast i et plankegjerde. Hun har bare en vaierlås fordi hun egentlig ikke tror at noen er interessert i å stjele sykkelen. En søndag var sykkelen vekk, og planken hun hadde låst sykkelen fast i var revet av. Sykkelen var registrert i Falken Sykkelregister, og hun anmeldte tyveriet til politiet. Siden hun var student og bodde på en liten hybel, hadde hun ikke tegnet innboforsikring, og hun fikk derfor ingen forsikringspenger. To uker senere fikk hun brev fra Falken. Sykkelen var blitt funnet i en grøft et par kilometer utenfor Tromsø sentrum. Sofia hadde sannsynligvis blitt utsatt for et "på-vei-hjem-fra-fest-tyveri".

Låse sykkel til et tre

Tidligere økokrimleder, Lars Oftedal Broch, pleide å låse sykkelen sin gjennom rammen og fast til et tre. En dag var treet saget ned med motorsag (!) og sykkelen var vekk. Moralen er at det man låser sykkelen fast i må være så solid at det ikke kan kappes, skjæres, sages eller flyttes med enklere verktøy enn det som skal til for å knekke låsen. Det er ikke sikkert at det hadde hjulpet Oftedal Broch i dette tilfellet. Hvis tyven er så desperat at han bruker motorsag hadde han sannsynligvis fått tak i en vinkelsliper eller skjærebrenner hvis motorsag ikke hadde fungert. Heldigvis utgjør disse tyvene et absolutt mindretall.

Ulåst sykkel på verandaen i en blokkleilighet

I Oslo er det mange som har skjønt at det er viktig å ta sykkelen med seg inn. De mest paranoide låser sykkelen fast inne på soverommet, men mange lar sykkelen stå ulåst på verandaen. Det er imidlertid ikke så vanskelig å klarte fra veranda til veranda, og selv om det ser teit ut å fire en sykkel ned fra 5. etasje med tau, så er det dessverre altfor få som bryr seg. Denne form for tyverier er faktisk blitt vanlig i Oslo. Moralen er at man må låse sykkelen sin fast til noe selv når man plasserer den på en veranda i en blokkleilighet.

Forskrift for sykler

Tilbake til AISSM.


Last modified: Sun Apr 19 11:03:19 MET DST 1998