ABUS City Chain

Squire XL70

En kjetting og en kjetting kan være to helt forskjellige ting. Det er stor forskjell i dimensjon, materialkvalitet, herding og design. En ikke-herdet kjetting kan kappes med baufil. FG-godkjente kjettinglåser er alltid herdet, men de fleste er beregnet for motorsykler (bilde) og blir for dyre og tunge for de fleste syklister. ABUS City Chain (bilde) er beregnet for sykler og moped. Den er FG-godkjent til bruk for moped, og er slank og elegant med en trådtykkelse i kjettingringen på 9 mm. Den veier 2,6 kg, og er 1,1 m lang. Dimensjonen 9 mm er i utgangspunktet kritisk med tanke på boltekutter, men låsen har sin styrke i materialkvalitet og design.

Materialkvalitet og design

Kjettingen til ABUS City Chain er bestå av spesialherdet molybdenstål. Selv om du får kjettingen godt inn i kjeften på en halv meter lang boltekutter, er det ikke mulig kutte den. For det første er stålkvaliteten i kjettingen bedre enn vanlig stålkvalitet i kjeften på en boltekutter. For det andre gjør den heksagonale (sekskantede) utformingen av tråden i kjettingen at kjeften på boltekutteren må arbeide mot en flate, eller ødelegges mot en kant. Vanlige runde kjettingtråder angripes av en boltekutter i ett punkt på hver side av tråden, og kuttes derfor lettere.

Kjettinger som ikke er herdet, kappes enkelt med boltekutter. Kjeften på boltekutteren skjærer kjettingtråden som om det var smør. En herdet kjetting med trådtykkelse fra 9 mm og oppover tåler angrep med en halv meter lang boltekutter, men for å kunne tåle angrep med en 1 meter lang boltekutter, må diameteren som regel være 11 mm og oppover. Når diameteren blir 11 mm og oppover vil også styrken i kjettingringen totalt bli så stor at det er vanskelig å kappe en kjettingring på en side da styrken i ringen hindrer ringen i å åpne seg. Motorsykkellåsen ABUS Granit Power Chain (bilde) er en slik lås.

En kjetting som er herdet tvers igjennom, blir veldig sterk, men sprø. Den kan derfor knekkes med kuldespray og kulehammer. ABUS City Chain er herdet på en slik måte at den ikke blir sprø, og den motstår angrep med kuldespray.

Selve låsen

En kjetting er aldri sterkere enn svakeste ledd, og på en kjettinglås er ofte selve låsen det svake punkt. En tradisjonell hengelås har en svært sårbar bøyle som lett kan kappes med en boltekutter. FG-godkjente hengelåser klasse III har derfor bøylen skjult (bilde), og det siste leddet på kjettingens ene ende tres gjennom det siste leddet i den andre enden, før leddet låses med bøylen. På denne måten er kjettingen med på å skjule den sårbare bøylen på hengelåsen.

Det er imidlertid upraktisk å sykle rundt med en diger hengelås, og ABUS har derfor valgt å bruke samme låshus på ABUS City Chain som de bruker på ABUS Steel-O-Flex Granit (bilde). Denne er motstandsdyktig mot boltekutter, dirking, slag, baufil og drill. Den Rustne Eike klarte ikke å knekke låsen gjennom sitt testprogram sommeren 1996. AISSM har imidlertid funnet fram til en metode for å knekke låshuset på under ett minutt, men dette krever verktøy som sykkeltyvene vanligvis ikke bruker i felten. Importør er Arnar Hansson Agentur, tlf 38 00 30 70, e-mail ks.arnar.hansson@online.no.

Konklusjon

ABUS City Chain (bilde) er en kjettinglås som ikke veier alt for mye (2,6 kg). Kjettingen er bra og låshuset er den samme som på slangelåsen ABUS Steel-O-Flex Granit. ABUS City Chain overlevde testprogrammet til Den Rustne Eike sommeren 1996, og den kan ikke knekkes på den måten Den Rustne Eike åpnet slangelåsen ABUS Steel-O-Flex Granit i testen til "TV2 Hjelper deg" april 1998. Den kan imidlertid kappes med boltekuttere som er en meter. Låsen er godkjent av FG som mopedlås, og kan anbefales av AISSM.

Squire XL70

Tilbake til AISSM.


Last modified: Fri Aug 28 12:17:25 MET DST 1998